keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Hulttis ja eläinystävät

Tänään oli hauskaa kun käytiin läheisten luona. Ne ei olleet kotona, mutta heti ovella vastaan tuli innokas koira. Se on aina onnellinen ja saa onnellisuuskohtauksen, kun näkee mut. En tiedä miksi eläimet tykkää musta niin kovasti. Koira hyppi innoissaan ja nuoli mun kasvoja, kellahti selälleen ja vinkui innoissaan. Se oli mukava vastaanotto. Kanalan kanatkin tervehti, kun tultiin pihaan. 😆
 Kävin koiran kanssa lenkillä, ja se oli ihan innoissaan kun pääsi ulos. Kun lähdettiin pihasta, moikkasin kanoja, ja kun ne näki mut, ne syöksyi porukalla innoissaan kanahäkin uloimpaan reunaan, lähelle mua.😁 Sanoin niille, et kohta tuon ruokaa. Toisen kanalan kukko kiekui mulle, kun käveltiin ohi. Sanoin sillekin, et kohta tuon ruokaa.
 Vaikka mulla on kipuja, pystyin juoksee varovasti koiran kanssa. Ilahduin itsekin koiran ilosta ja innostuin juoksee sen kanssa pieniä matkoja. Aina kun käydään lenkillä, mä juttelen sille. Vastaantulijat saattaa pitää mua hulluna, mut mä juttelen koiralle silti. Sekin tykkää siitä. Ja niin tykkää muutkin eläimet.🥰
  Lenkin jälkeen menin viemään ruokaa ekaan kanalaan. Kukko ja kanat innostui, kun näkivät mut, ja pyörivät kanalan oven läheisyydessä. Niistä näki, et ne ilahtui, kun menin niiden luokse. Juttelin niille hetken ja annoin ruokaa. Ensimmäisen kanalan kanat saatu tyytyväiseksi. 🐔😄
 Menin sit toiseen kanalaan. Kanat hyppi innoissaan ja jouduin työntää yhden sisälle, kun se oli ovella vastassa. Meinasi tulla syliin. Niistäkin näki, et ne oli iloisia, kun menin moikkaa niitä. Aina kun käyn läheisten luona, mul on tapana käydä moikkaa kanoja ja saatan viettää pitkiäkin aikoja niiden kanssa. Ne tykkää selvästi siitä, kun niille puhuu. Nytkin ne oli tyytyväisiä, kun kävin siellä. Toisenkin kanalan kanat saatu tyytyväiseksi. 🐔😁
 Tässä toisessa kanalassa on yksi musta kana, joka erottuu muista. Ne muut kanat syrji sitä mustaa kanaa. Mä oon usein sanonut niille kanoille, että eivät syrjisi mustaa kanaa, vaan ottaisivat sen porukkaan niin kaikilla olisi hyvä olla. Ennen tää musta kana oli aina ylhäällä orrella, ja muut kanat alhaalla. Nyt se oli siellä muiden kanojen seurassa, ja en havainnut syrjintää.
Oliko ne ymmärtäneet mitä mä olin niille sanonut? En ole varma, mut nyt ne on hyväksyneet mustan kanan porukkaan. Erikoinen juttu. Hyvä näin.
 Ei kanat tyhmiä ole, en pidä mahdottomana, etteikö ne voisi ymmärtää puhetta. Juttelen niille usein, ja joskus ne jopa vastaa mun puheeseen!😅 Sit ne välillä aukoo nokkaa samalla tapaa kuin ihminen puhuu.🤣 Se on hassua. Ne kuuntelee mielellään mun juttuja. Ja aina kun ne on vapaana ulkona, ne juoksee vastaan, kun ajetaan pihaan.😆 Se on söpöä! Ja kun mä sanon niille, et odottakaa, niin ne odottaa! Fiksuja kanoja.
 Kyllä eläimet on hauskoja! Mä niin tykkään niistä!🥰 Olen siis saanut ystäviä. Yhden koiran, kukon ja 8 kanaa.😁

2 kommenttia:

  1. Minulla oli lapsena (maatilallamme 70-luvulla) kana, se oli muiden hylkimä vammainen kana, joka ei päässyt edes orrelle lentämään. Isoisä antoi sen minulle lemmikiksi. Nimesin kanan Tiinaksi. Tosi fiksu lemmikki oli. On kamalaa kun sikoja, lehmiä ja kanoja pidetään vain tuotantoeläiminä.
    Hyvää kesän jatkoa sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Söpöä! Kanat on fiksuja. On outoa tuo niiden syrjintä, mut kai niillä kuuluu olla nokkimisjärjestys.

      Mustakin tuntuu pahalta tuo, kun niin monia eläimiä pidetään tuotannossa huonoissa oloissa. Se surettaa. Miks niiden oloja ei voisi tehdä paremmiksi, sitä ihmettelen.

      Poista