torstai 4. heinäkuuta 2019

Vähän outoja asioita

Viime aikoina on ollut vähän outoa. Näen melkein joka yö karmeita painajaisia narkkaamisesta. Silti mulla ei ole ollut kamahimoja. Se on outoa. Ne unet on olleet ihan hirveitä. Ehkä se on syy siihen, ettei oo ollut kamahimoja.
 Yhdessä unessa mun piti lyödä kaverille vedot. Kun olin sen tehnyt, mulle väsättiin vedot ja mä retkahdin. Se oli hirveetä siinä unessakin. Mä kauhistuin ja tuli tosi paha mieli. Se ei tuntunut hyvältä yhtään ja olin huolissani, et mitä mä nyt teen ja kuinka kerron asiasta läheisille ja teille lukijoille. Huono omatunto oli voimakas. Ja aamulla piti tarkistaa että enhän varmasti oo retkahtanut. Se uni oli hyvin todentuntuinen. Jätti koko päiväksi voimakkaan ahdistuksen.
 Viime yön unessa mä en pelkästään retkahtanut, vaan mä narkkasin urakalla ja diilasin kamaa. Oli kuin en olisi selvänä koskaan ollutkaan. Painotus oli piikittämisellä tässäkin unessa. Se oli ahdistavaa. Ihan hirveitä olleet noi unet. En voi sietää niitä! Niistä jää vaan paha mieli ja ahdistus. Noi unet on kuin kidutusta. Todella vastenmielistä.

Olen myös viime aikoina ollut todella väsynyt. Monta viikkoa olen ollut hirveen väsynyt. Mikähän siihen on syynä? Olen asiaa miettinyt, mut en ole selkeää syytä löytänyt. Liiallinen kuormitus? Liiallinen liikkuminen ja muu tekeminen? Vitamiinin puutokset? Järkkynyt mielenterveys? En voi tietää. Harrastukset on helpottaneet oloa paljon. Varsinkin ampuminen on rentouttanut paljon. Mun tarkkuus on parantunut. Myös maalaaminen on tehnyt hyvää. Ja virkkaaminen. Olen jo yli vuoden virkannut isoa peittoa ohuesta langasta ja alan olla loppusuoralla. Aikamoinen työ ollut! Opiskelut on edenneet myös. Sain ekan englannin kurssin valmiiksi ja aloitin seuraavan. Olen myös siivonnut asuntoa ja käynyt läheisten luona. Paljon on ollut kaikkee. Ja Jenska vaan on väsynyt.  Outoa. Oi voi voi. Jospa se siitä alkais helpottaa.

9 kommenttia:

  1. Ehkä sulla on joku puutostila/syöt liian yksipuolisesti. Juotko vettä tarpeeksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon yrittänyt juoda vettä riittävästi, mut en ole täysin onnistunut siinä.. ei meinaa aina muistaa. Sain magnesiumia ja siitä on vähän apua ollut. Outoa ettei magnesium imeydy tabletteina, mut nestemäisenä se imeytyy paremmin. Toivotaan että massiivinen väsymys kaikkoaa!

      Poista
  2. Mun mielestä taas kuulostaa ihan järkevältä, että sua väsyttää. Elimistö, mieli käy selvästi traumoja läpi ja sun elimistö kaipaa sillon lepoa. Semmonen on raskasta. Plus että sun elimistö oli tosi kovilla monta vuotta, kun käytit huumeita. Ei se semmosesta hetkessä selviä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! On se vaan outoa palata normaaliin elämään. Vaikka on mennyt yli 4v pää selvänä, silti kaikki on vieläkin uutta ja joutuu monia asioita opettelee uudestaan ja uudestaan, myös mieli ja keho on muutoksessa ja ei ole ollut helppoa. En aina meinaa muistaa, että olen vasta toipumassa, ja siksi kulutan itseni helposti loppuun. Enempi pitäisi muistaa levätä ja ottaa rauhallisesti.

      Poista
  3. Niin. Saattaa tulla väsymys ja outo ja irrallinenkin olo hieman jälkikäteen, joidenkin vuosien kuluttua kaman lopettamisesta.
    Varmaan kun siinä muuttuu niin paljon. Ihmissuhteet, aivokemia, ehkä pukeutumistyylikin, harrastukset ja "harrastukset", oma käyttäytyminen ja ympärillä olevien ihmisten käyttäytyminen, pelkojen aiheet ja päivärytmit ja yörytmit, tulevaisuuden suunnitelmat jos niitä ennen olikaan niin ainakin ne muuttuvat hieman erilaisiksi.

    Aluksi on innostunut ja olo paranee.
    Sitten tuleekin irrallinen olo. Ja menneisyys on jossain itsessäkin vielä jollain tasolla.
    Alkaa tajuamaan ja ehkä muistamaankin joitain asioita jotka jotenkin kalvaa tai masentaa tai hävettää. Tai joita ei enää tunnista omakseen vaikka ne onkin ihan omasta, entisestä, elämästä.

    Ja sitten kun tapaa uusia ihmisiä jotka näkevät sinut nykyisessä muodossasi ja kysyvät mitä olet tehnyt työksesi tai opiskellut tai muuta.
    Ja et tiedä mitä kertoa.
    Jättääkö he sinut eivätkä haluakaan tutustua enempää jos kerrot kaiken rehellisesti.
    Ja jos et kerro, eläthän jo uutta elämää, niin tulee tunne ettet voi olla täysin aito oma itsesi, tai pieni pelko on läsnä ettei sinua hyväksyttäisikään, sillä menneet ovat kuitenkin osa elämäntarinaasi.
    Silloin muut voivat kertoa mitä ovat opiskelleet tai miten on mennyt seurustelusuhteet ja ehkä häät ja avioliitot ja mitä töitä ovat tehneet kun pääsivät lukiosta tai ammattikoulusta.

    Ja sinä haluaisit kertoa osuutesi kun sinulta kysytään, muttet tiedä mitä kertoisit.

    Vain pienen osan mukavia välähdyksiä voit täysin turvallisesti kertoa ja jätät mielesi sisälle sen kaiken suurimman osan ajasta mikä saattaisi pelästyttää uudet potentiaaliset ystävät.

    Tämä kaikki ja paljon muuta saattaa tulla vuosien kuluttua entisen tyylisen elämän lopettamisen jälkeen eteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Nää mitä mainitsit, on erittäin tuttua! Siitä olen helpottunut, kun moni uusi tuttavuus on hyväksynyt mut taustastani huolimatta. Olen alkanut päästä normi elämään kiinni, on työt ja opiskelut ja iloitsen uudesta elämästä. Silti se vanha kummittelee. On välillä irrallinen ja epätodellinen olo, mietin välillä et oonko mä oikeesti tässä, voiko oikeesti olla totta, et olen selvinnyt. Sit ne hemmetin traumat kummittelee ja vaikuttaa edelleen mun olemiseen. Varsinkin traumat väkivallasta ja hyväksikäytöistä. Mietin, et selviänkö niistä koskaan. Saa nähdä, miten asiat etenee. Siitä olen helpottunut, etten ole enää huumemaailmassa!

      Poista
  4. Minulla on ollut unia, vain kaksi kertaa ehkä, että olen saamassa ainetta ja juuri ennen käyttämistä herään, pettyneenä.
    En ole päässyt k-hoitoon.
    Ja huonompaan kuntoon mennyt muun muassa hampaat kun hoito evättiin.

    Sain viikon k-hoitoa ja olin ilman alkoholia, vähensin tupakointia, enkä tehnyt mitään huonoa enkä käyttänyt yhtään mitään päihteitä.

    Hoito loppui yhtäkkiä, vaikka sen hyvät vaikutukset näkyivät päälle päin. Kävin suihkussa mitä en muuten jaksanut, vähensin tupakointia, jätin kaiken alkoholin pois, heräsin aamuisin aikaisin ja kävelin lääkitykseen, hoidin hoitamatta jääneitä asioita toimistoissa ja puhelimella.

    Luulin jo päässeeni k-hoitoon.
    En tiennyt, että se olikin vain viikon kestävä ensiapu pahimpien vieroitusoireiden poistamiseksi.

    Sen jälkeen en taas jaksanut mitään jatkaessani yksin opiaatittomana olemista ja jatkoin huonoa itsehoitoa alkoholilla ja huonommilla lääkkeillä.

    Samaan aikaan näin, kuinka k-hoitoa jaettiin ihmisille jotka aineissa ja humalassa yrittivät hakea annoksiaan.
    Hyvällä hoitovasteella minulta se evättiin.

    Vaakakupissa opiaatit ja kykeneminen kotoa ulos lähtemiseen ja suihkussa käymiseen ja syömiseen ja nukkumiseen tai ilman opiaatteja ja unettomuus ja ruokahaluttomuus, pelko/paniikkitilat, väsymys ja liikkumattomuus ja kykenemättömyys hoitaa asioita hyvin edes puhelimessa.
    Käyttöä seitsemän vuotta.

    Petyin ja en tiedä mistä saisin apua ja lääkityksen voidakseni hoitaa itseni kuntoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä helvettiä?!?! Miksi ne eväsi sun hoidon?! Käsittämätöntä paskatoimintaa!! Sulla on oikeus saada apua ja en pysty käsittää miks ne eväsi sun hoidon, joka vielä oli hyödyllinen ja hyvä! Hemmetin paskiaiset suoraan sanottuna. Yritä päästä k-hoitoon keinolla millä hyvänsä, älä anna periksi! Sun täytyy päästä korvaushoitoon, että saisit elämäs kuntoon. Kun alku oli noin hyvä, niin miksi hemmetissä se piti lopettaa? Tee valitus, ole yhteydessä sinne päihdetyöntekijöihin, ei ne voi sulta sitä evätä noin! Saatanallisen paskaa toimintaa niiltä, joiden kuuluisi auttaa! Älä luovuta! Mä rukoilen sun puolesta!

      Poista
  5. Niinpä, ihan hullua toimintaa.

    Kiitos rukouksista! ♡

    VastaaPoista