sunnuntai 18. marraskuuta 2018

Mun elämä toisten sanoin

Pikku Hulttis syntyy ja meinaa kuolla jo syntyessään.
"Rankka oli tapahtuma mutta onneksi selvisit."

Pikku Hulttis kasvaa ja on vilkas luontoinen.
"Tyttöhän on villi kuin mikä. Eikö se pysy aloillaan?"

Pikku Hulttis saa pahoja raivareita.
"Mikä sussa on vikana? Mikä meni pieleen kun sinusta tuommoinen tuli?"

Pikku Hulttis menee kouluun.
"Miks sä tykkäät susista? Miks pukeudut aina mustaan?"

Pikku Hulttis erottuu joukosta ja sitä kiusataan.
"Susi! Hullu! Hevari! Et oo meidän kaveri, me vihataan sua!"

Pikku Hulttis ahdistuu.
"Miks sä et haluu mennä kouluun?"

Pikku Hulttista vihataan koulussa.
"Vitun susi! Tapa ittes! Kuole pois paska, tapa ittes!"

Pikku Hulttis vihaa itseään. Itsetuhoisuus pahenee.
"Mikä sulla on? Miks sä haluat kuolla?"

Pikku Hulttis alkaa käyttää päihteitä.
"Jenna, käytätkö sinä huumeita?"

Hulttista käytetään seksuaalisesti hyväksi.
"Tää on ihan OK, Mehän ollaan kavereita ja sä saat viel kamaakin."

Hulttis joutuu psykiatriselle. Useita kertoja.
"Ei sua voi auttaa, sä oot toivoton tapaus."

Hulttis ei saa apua ja meno vaan pahenee.
"Miten me voitais sua auttaa? Sä oot toivoton tapaus."

Hulttis joutuu erityislastensuojeluyksikköön.
"Tänne joutuu suomen pahimmat nuoret. Te ette oo mitään!"

Hulttiksesta tehdään robotti.
"Ette saa tehdä mitään ilman lupaa. Yksikin virheliike, niin tulee rangaistus."

Hulttis palaa parin vuoden päästä pöpilään.
"Ei sun Jenna täällä tarvitse kysyä lupaa vessassa käyntiin."

Hulttis palaa kadulle narkkaamaan.
"Me ollaan kaivattu sua. Otahan vedot, kyl se siitä!"

Hulttiksen ympäriltä kuolee kavereita tasaiseen tahtiin.
"Se veti överit, se teki itsemurhan, se taas tapettiin ja se kuoli muuten vaan.."

Hulttis joutuu näkee ja kokee paljon väkivaltaa eri muodoissaan.
"Se olis tappanut sut, ellei me olis tultu väliin!"

Hulttis kiertää katkoja.
"Ei me voida sua auttaa. Sä joko kuolet kadulle tai joudut vankilaan."

Hulttis kiertää psykiatrisia.
"Ei päihdeongelma ole mielenterveysongelma. Ei me voida sua auttaa. Tapa ittes! Ainiin, sähän teet sitä koko ajan!"

Hulttis meinaa kuolla. Usein.
"Elämä on ainutlaatuinen, älä heitä sitä hukkaan!"

Hulttiksesta ovat käyttäjäkaveritkin huolissaan.
"Jenna sä kuolet jos et lopeta. Oikeesti Jenna me ollaan huolissaan."

Hulttis pääsee korvaushoitoon.
"Valitse joko saattohoito tai korvaushoito."

Hulttis yrittää pysyä erossa aineista.
"Älä tyri nyt, älä lyö yli nyt.."

Hulttis retkahtelee vähän väliä.
"Jos et mee katkolle, me lopetetaan korvaushoito."

Hulttis tapaa tulevan puolisonsa.
"Sulle on saatava ADHD-lääkitys, että elämä järjestyy."

Hulttis käy viimeisen kerran katkolla.
"Sä et oo valmis lopettaa."

Hulttis pääsee pois ja menee ADHD-lääkärille.
"Et sä oo toivoton tapaus! Kyllä sua voi auttaa."

Hulttis yllättyy, kun huomaa ettei tarvitse enää vetää päätä sekaisin.
"Mähän sanoin et kun saat ADHD:n hoitoon niin asiat järjestyy."

Hulttis iloitsee uudesta elämästä.
"Enää en halua kuolla."

5 kommenttia:

  1. Hyviä tekstejä sinulla, seuraan ehdottomasti!

    VastaaPoista
  2. Hei Jenna. Oon seuraillut sun blogia jonkun aikaa ja haluaisin laittaa sulle viestiä. Oon 19v ja reilut 2-3v käyttäny subutexia. Olin katkolla yli 3viikkoa ja minulla oli toivomani jatkopaikka tiedossa mutta jatkuva kiusaaminen katkolla (myös joidenkin ohjaajien puolesta) ja sen lisäksi kun koin yhden huumepsykoosin kun minulle tarkoituksella oikeastaan se aiheutettiin antamalla jotain kamaa mikä valvotti monta yötä ja sitten psyykattiin tahallaan johti siihen että jouduin pakkohoitoon, joka oli kamala paikka ja pakko syötettiin neurolepteja jotka teki oloni entistä pahemmaksi ja katko paikalla myös samaa neuroleptia syötettiin koska olin muka "psykoosissa" niin multa vietiin jatkokuntoutuspaikka ja olisin siirtynyt samalle osastolle missä olin pakkohoidossa
    En sitten suostunut menemään sinne ja kamankäyttö tietenkin jatkui. Enimmäkseen olen käyttänyt subutexia ja mietin onko mulla mitään mahdollisuutta päästä korvaushoitoon? Olen kokenut samanlaisia asioita (kiusaamista, pahoinpitelyä, hyväksikäyttöä, vainoamista, uhkailua yms.) ja kavereita on joutunut linnaan tai hautaan. Nyt mulla on lähteny kämppä alta ja asun porukoilla. Olen salannut nyt niiltä kamankäytön, koska isä sanoi että jos löytää yhdenkin huumeneulan niin lennän pihalle kotoa. En tiedä kenelle puhua ja mulla on mennyt luottamus terveydenhuoltoon. Mulle on myös tartuttettu tahallaan c hepatiitti. Mun elämä pyörii vaan nyt kaman ympärillä ja koulu on jäänyt kesken. En tiedä mitä teen elämälläni koska olen niin yksinäinen ja kaverit ovat kaikonneet ympäriltä. Mutta haluan sanoa että olet vahva ihminen ja saan voimaa sun blogista. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä luovuta, älä luovuta vaikka mikä tulisi! Oot kokenut kauheita asioita, ja mua surettaa ja suututtaa sun puolesta. Onneksi oot selvinnyt! Jo se, että oot selvinnyt, kertoo et sulla on vielä tekemistä täällä. Älä anna periksi. Jos haluat niin laita mulle sähköpostia osoitteeseen aivotukaani@gmail.com niin jutellaan. Mä en näkisi syytä siihen, ettetkö vois päästä korvaushoitoon. Sulla on epäonnistunut katko takana, ja muutenkin tuo sun tilanne vaikuttaa sen verran huolestuttavalta, et olis hulluutta jos et pääsis korvaushoitoon. Mitä oon käsittänyt, niin nykyään taitaa olla jo helpompi päästä korvaushoitoon, joten kokeile ihmeessä jos pääsisit. Mun mielestä ainakin sun kuuluisi päästä. En itsekään luota terveydenhuoltoon, mut sielläkään ei kaikki ole paskiaisia. Kannattaa yrittää saada ajanvaraus päihdehuoltoon jollekin asialliselle tyypille. Siitä se lähtee. Älä anna periksi vaikka mikä tulisi. Mä muistan sua rukouksissa. Ja laita mulle sähköpostia jos haluat, niin oon sun tukena. Paljon voimia jaksamiseen!

      Poista
  3. Sä pidät muut, mutkin tosi ulkopuolisena näissä jutsuissa.. Aivan kuin asiat vain tapahtuisi, vaikka sä olisit ties missä jne, ellei joku olisi laittanut adioita tapahtumaan. Sä vaikutat vain subjekti joka yllättyy kaiKista uusista kokemuksista... Niinkuin se koira"Minua raaputetaan! 🤰😶".

    VastaaPoista