sunnuntai 7. huhtikuuta 2024

Vainoharhaisuuden vankila

Tässä tulee luovaa kirjoittamista, johon sisältyy mielikuvitusta ja todellisuutta, äärimmäisiä ajatuksia äärimmäisiin olosuhteisiin liittyen. Siitä, millaiseksi asiat voisivat pahimmillaan mennä.


Millainen olisi vainoharhaisuuden vankila?

Tietenkin se olisi täynnä vainoharhaa, järjetöntä kontrollia ja manipulointia. Siellä olisi tarkat säännöt, jotka vankilan johtaja olisi luonut. Ja voi sitä, joka sinne joutuu! 

Säännöt olisivat suunnilleen tällaisia (vankilan johtajan omin sanoin): 

1. Sinulla ei saa olla omaa aikaa eikä omaa tilaa. Et saa olla yksin, koska eihän sitä tiedä, mitä teet selkäni takana. Saattaisit heti olla pettämässä minua tai juonittelemassa jotain muuta ikävää. En voi luottaa sinuun lainkaan, jos emme ole samassa tilassa, saman katon alla. Kaikki aikasi kuuluu minulle. Sinä kuulut minulle, minähän olen tehty sinua varten. Ethän sinä osaa pitää huolta itsestäsi kuitenkaan, joten on parempi ettet ole yksin.  Enhän minä voisi "suojella" sinua, jos en olisi jatkuvasti kanssasi. Eihän sitä koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Jos olet yksin, olet vaarassa. Siksi minun on oltava kanssasi ja eristettävä sinut kaikesta ja kaikista. Sinun hyväksesi tässä toimitaan, ajattelen vain sinun parastasi. Siksi minun on oltava kanssasi AINA. 

2. Sinä et saa olla tekemisissä enää kavereidesi kanssa. Sinulla ei saa olla ketään vastakkaisen sukupuolen edustajaa kaverina, sinähän saattaisit pettää minua heidän kanssaan! Et saa olla tekemisissä kenenkään vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa sukulaisiasi lukuun ottamatta (jos niitäkään). Töissäkin sinun on vältettävä kaikkia vastakkaisen sukupuolen edustajia, etkä saa edes vilkaista heitä. Saattaisit alkaa flirttailla heidän kanssaan, joten on parempi, ettet edes katso heitä. Yksikin väärä katse tulkitaan flirttailuksi! Ja minä pidän huolen siitä, että sinä noudatat tätä, tulen tarkkailemaan sinua työpaikallesikin. Minä kyttään ja vahdin sinua missä ikinä oletkin. Et saa myöskään käyttää internetiä ilman minun valvontaani. Minun on KOKO AJAN nähtävä, mitä teet ja missä olet. Eihän sitä tiedä, millaisia stalkkereita ympärilläsi vaanii, joten minun on vahdittava sinua jatkuvasti. 

3. Sinä et saa enää käyttää niitä vaatteita joita haluaisit, sinähän saattaisit näyttää muiden silmissä viehättävältä. En kestäisi sitä jos muut miehet katselisivat sinua "sillä silmällä". Minä päätän sinun pukeutumisesi jatkossa tarkasti ja pidän huolen, ettet näytä liian kauniilta ja viehättävältä. Et saa myöskään enää meikata, sehän vain korostaisi kauneuttasi, ja muut miehet olisivat heti kuolaamassa sinun perääsi. Jos yrität ehostaa itseäsi, tulkitsen sen niin, että olet aikeissa lähteä iskemään muita miehiä. Saisin vielä mustasukkaisuuskohtauksen, ja se ei tekisi sinulle hyvää! Sinun on näytettävä mitäänsanomattomalta ja täysin näkymättömältä. Et saa erottua, et saa olla oma itsesi! 

4. Sinä et saa enää olla oma itsesi, vaan sinun tulee olla sellainen kuin minä haluan. Sinun on oltava samanlainen minun kanssani ja ymmärrettävä minua automaattisesti. Sinun on oltava aina samaa mieltä kanssani ja kyetä lukemaan ajatukseni. Jos et ole sellainen kuin haluan, kyseenalaistan koko persoonallisuutesi. Ethän sinä voi olla sinä, jos et ole sellainen kuin minä haluan! Minä TIEDÄN sinua paremmin, millainen sinun tulee olla. Minulla on täysi oikeus manipuloida sinut mieleisekseni. Saan aivopestä sinusta juuri sellaisen kuin haluan. Ja jos yrität vastustella, luvassa on:  väkivaltaa (varsinkin henkistä). Sekin on vain sinun omaksi parhaaksesi, koska jos et ymmärrä, että sinun täytyy kadottaa itsesi kokonaan tullaksesi sellaiseksi kuin minä haluan, minun on käytettävä kovempia keinoja saadakseni sinut ymmärtämään. Saan siis käyttää sinuun henkistä piinaamista, jos katson sen tarpeelliseksi. Saan testata sinua mitä sairaimmilla tavoilla ja saan pelata pelejä psyykelläsi. Vastalauseita ei hyväksytä!

5. Kun liikumme ulkona, katseesi EI SAA harhailla sinne tänne. Et saa varsinkaan katsoa vastakkaisen sukupuolen vastaantulijoita, etkä saa hymyillä heille. Sehän olisi flirttailua! Myös tervehtiminen on kielletty. Katseesi on koko ajan kohdistuttava joko minuun tai maahan. Mieluiten minuun, tietenkin. Jos kaupan kassalla on vastakkaisen sukupuolen edustaja, et saa sanoa hänelle MITÄÄN etkä saa ottaa häneen katsekontaktia. Missään tilanteessa et saa katsoa etkä puhua vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, ettet tekisi minua mustasukkaiseksi. Jos et tottele, minä rankaisen sinua. 

6. Sinulla ei saa olla omaa tahtoa, vaan sinun on tehtävä kaikki, mitä minä tahdon. Minä saan kohdella sinua miten haluan. Sinun on suostuttava kaikkeen, mitä pyydän, muuten rankaisen sinua. Et saa KOSKAAN sanoa minulle EI! Sinä et ole enää itsesi oma, vaan minä omistan sinut. Ja koska olet minun omaisuuttani, saan tehdä sinulle mitä haluan. Saan jopa käyttää sinuun väkivaltaa, jos katson sen tarpeelliseksi. Jos et tottele minua, laitan sinut tottelemaan vaikka sitten väkivallalla. Alistan sinut alamaisekseni voimakeinoilla. Teen kaiken vain sinun parhaaksesi, myös väkivalta on vain omaksi parhaaksesi. 

7. Minä saan epäillä sinua kaikesta niin kauan kunnes ei ole mitään epäiltävää. Epäilen sinua siis aina. Ja vaikka kuinka vakuuttaisit luotettavuuttasi, minä en usko sinua, sinähän saatat valehdella. Epäilykseni ovat luotettavampia kuin sinä. Epäilykseni antavat sinusta totuudenmukaisemman kuvan kuin todellisuus. Sinun täytyy elää vainoharhojeni alaisena jatkuvasti. Minulla on oikeus epäillä sinua, mutta sinulla ei ole oikeutta kyseenalaistaa minua. Mielivalta on paras valta. 


Ei voi muuta todeta, kuin että ovatpa sairaat säännöt. On äärimmäistä pahuutta korottaa itsensä Jumalan asemaan, vangita toinen tuollaiseen helvettiin, riistää hänen vapautensa ja minuutensa, kieltää häneltä kaikki muut ihmissuhteet ja alistaa hänet täysin oman mielivaltansa alle. Tuollainen olisi painajaismaista. Ja todellakin: äärimmäistä pahuutta. 

Pahimmillaan jotkut oikeasti ajattelee näin: Epäillään niin kauan kunnes ei ole mitään epäiltävää. Tässä on vaan yksi ongelma: vainoharhaisella ihmisellä riittää aihetta epäilyyn silloinkin, kun todellista aihetta ei ole. Aina on aihetta epäilyyn, niin vainoharhailija ajattelee. Epäily ei tule loppumaan koskaan. Kun ei kykene luottamaan, silloin epäilys on jatkuvasti läsnä. Ja vainoharhainen on erittäin taitava keksimään sairaita epäilyksiään tyhjästä ja aiheetta. 

Pahimmillaan vainoharhailija epäilee, koska on projisoinut oman vilpillisyytensä ja petollisuutensa toiseen. Koska hän ei kestä kohdata niitä itsessään, hän projisoi ne toiseen. Hän epäilee ja syyttää toista kaikesta siitä, mitä on itse tehnyt tai ajatellut tekevänsä. Ikään kuin toinen olisikin se petollinen paskiainen, vaikka todellisuudessa onkin sitä itse. Sellainen olisi jo todella sairasta ja törkeää toimintaa! 

Vainoharhaisuuden vankila olisi todella vastenmielinen paikka. Kuka edes haluaisi elää noin? Silti moni päätyy tuollaiseen vankilaan. Vainoharhailija kun osaa alussa antaa itsestään niin hyvän kuvan toiselle. Moni menee valitettavan helposti lankaan. Vaikka todellisuudessa se kaikki ihana ystävällisyys ja huomaavaisuus on vain pelkkää näytelmää ja teeskentelyä. 

Jos on herkkä ja tarkkanäköinen, voi nähdä näytelmän läpi ja huomata sen epäaitouden: Ystävällisyydestä puuttuu aitous ja vilpittömyys. Vaikka tyyppi väittää, että hän on niin aito, ettei aidompaa voisi olla, herkkä ihminen huomaa, että tyyppi valehtelee päin naamaa. Aitoudesta ei ole tietoakaan, eikä vilpittömyyttä näy missään. 

Koko esitys on pelkkää näytelmää. Vedetään vain jotain rooleja, joita odottaa toisten odottavan. Ollaan jotain, mitä ei oikeasti olla. Piiloudutaan roolien taakse ja teeskennellään. Sanotaan juuri niitä sanoja, joita arvelee toisen odottavan. Sanotaan sanoja vailla aitoa merkitystä. Näytellään niin mukavaa ja kilttiä, vaikka todellisuus on toinen. Se on salakavalaa ja tarkoitushakuista näytelmää, jonka tarkoitus on saada toinen ansaan. Ja kun toinen on saatu ansaan, helvetti voi päästä valloilleen ja vainoharhailijan todellinen luonne paljastuu. Valitettavasti sen usein tajuaa vasta liian myöhään, millaiseen vankilaan on joutunut. Onneksi on niitäkin, jotka tajuavat asian ajoissa, kuuntelevat hälytyskelloja ja pakenevat ennemmin kuin suostuvat menemään tuohon vankilaan.

Tuollainen on vain sairaan mielen luoma helvetti. Se on kaukana rakkaudesta. Toista ihmistä kun ei voi omistaa. Heti kun omistushaluisuus tulee mukaan kuvioon, se tappaa ja tukahduttaa rakkauden. Rakkauteen kuuluu vapaus. Jos vapaus riistetään, rakkaus kuolee. 

Ja kun ihminen ei lähtökohtaisesti kykene luottamaan toiseen, toinen joutuu elämään jatkuvien epäilysten ja vainoharhojen alaisena. Ja vaikka todellisuudessa toinen olisi aidosti luotettava ja uskollinen, silti vainoharhailija uskoo enemmän omia vainoharhaisia epäilyksiään. Epäilyksiä, jotka antavat toisesta todella ruman ja vääristyneen kuvan! Ilkeät epäilykset syövyttää samalla epäilysten kohteen minuutta, ne vääristää toisen identiteettiä. On ylipäätään sairasta epäillä toista jatkuvasti ja aiheetta. Pahimmillaan epäilysten kohde alkaa itsekin epäillä itseään, aiheetta. Ja se on manipulointia ja todella väärin!

Eikä toinen saisi edes olla oma itsensä eikä olla tekemisissä kenenkään kanssa ilman vainoharhailijan läsnäoloa. Sellainen olisi todella vastenmielistä ja tukahduttavaa. Toisen minuus ja persoonallisuus tuhottaisiin täysin manipuloimalla toista oman mielen mukaiseksi. Jos toinen ei ole sellainen kuin vainoharhailija haluaa, hän kyseenalaistaa toisen persoonallisuuden täysin ja muka huolestuneena ilmaisee, kuinka jokin on vialla toisessa, toinen "ei oikein ole oma itsensä", vaikka todellisuudessa juuri sitä hän on. Oma itsensä. Se vaan ei kelpaa vainoharhailijalle, koska se ei sovi hänen illuusioonsa toisesta. 

Vainoharhailija on luonut illuusion samanlaisuudesta, ja heti kun toinen ei ole illuusion mukainen, hän ei muka ole enää hän. Tuollainen on henkistä väkivaltaa ja julmaa manipulointia! Ikään kuin vainoharhailija tietäisi muka paremmin, millainen toisen tulisi olla. Ja paskat! 

Toinen ei saisi edes näyttää itseltään, ei saisi näyttää viehättävältä eikä saisi edes valita itse vaatteitaan. Omaa aikaa ei saisi olla lainkaan, kaikki aika tulisi viettää vainoharhailijan seurassa. Kuvottavaa! Kaverit täytyisi hylätä ja samoin harrastukset. Se olisi todellakin yhtä helvettiä! Ei kenenkään kuuluisi joutua elämään noin! Siinähän menettäisi itsensä! Menettäisi elämänsä ja vapautensa!

Tuohan olisi jatkuvaa vapauden riistoa! Joka elää tuollaisissa oloissa, elää jatkuvan vapaudenriiston kohteena. Ja se on rikos. Siitä olisi erittäin aiheellista tehdä rikosilmoitus, jos joutuu elämään tuollaisessa sairaan mielen luomassa vankilassa. Sieltä olisi tärkeää päästä vapauteen. Kenenkään vapautta ei saa riistää! Sellainen ei kuulu rakkauteen. 

Ja kaiken tämän vainoharhailija tekee rakkauden ja turvallisuuden nimissä! Hänen mielestään toinen ei voisi olla paremmassa turvassa! Hän on maailman turvallisin ihminen ja hän osaa luoda maailman turvallisimmat olosuhteet rakkaalleen. Joopajoo. Tuollainen on kaukana aidosta turvallisuudesta. Tuohan olisi kuin pakkopaita! Se tuhoaisi toisen minuutta, riistäisi toisen vapauden ja pitäisi toista vankinaan! Sellainen on kaukana turvallisuudesta. Jatkuva manipulointi, kontrollointi, henkinen väkivalta, vapaudenriisto ja jatkuvien epäilysten alaisena oleminen ei todellakaan olisi turvallista kenellekään. Se olisi ERITTÄIN TUHOISAA! 


Ja sellaiseen vankilaan minä en suostu! Onneksi näen tuon teennäisen näytelmän läpi enkä anna edes mahdollisuutta saada minua ansaan. On vaan outoa, että tyyppi vieläkin yrittää. Edelleen se yrittää. Vaikka olen tehnyt jo selväksi, etten ole saatavilla. Silti tyyppi yrittää minua pakkomielteisesti edelleen. Vaikka en edes olisi varattu, en alkaisi olla tuon tyypin kanssa. Näen vaaran merkit ja kuuntelen hälytyskelloja. 

Tämä tyyppi ei todellakaan ole tehty minua varten. Jos olisi, hän ei olisi missään nimessä kyseenalaistanut persoonallisuuttani ja aitouttani, vain koska en ollutkaan sellainen kuin hän haluaa. Toisen persoonallisuuden kyseenalaistaminen on henkistä väkivaltaa ja manipulointia, eikä minua varten tehty ihminen koskaan tekisi minulle sellaista! 

Mietin vaan, että millaisena naisena tyyppi minua oikein pitää? Vaikuttaa siltä, että hänen mielestään minun pitäisi jättää mieheni hänen takiaan ja alkaa olla hänen kanssaan. Ei onnistu! En ole mikään uskoton vaimo, joka hylkäisi miehensä tuosta vain vaihtamalla hänet johonkin toiseen. Ajatuskin oksettaa. Ja silti tyyppi odottaa minun niin tekevän. Vaikka suhteessani olisi millaisia ongelmia, en tekisi niin. Ja vaikka en edes olisi suhteessa, en alkaisi olla tuon tyypin kanssa. Menettäisin vain vapauteni. Ja itseni. EI KIITOS!

Tahdon säilyttää vapauteni ja minuuteni, olla oma aito itseni. Onneksi ei tarvitse elää tuollaisessa helvetissä! Kenelläkään ei ole oikeutta alkaa manipuloida minua mieleisekseen. Jos en tällaisena kelpaa, ei tarvitse kelvata! Antakoon minun sitten olla. Sen pitäisi jokaiselle olla selvää, että Hulttiksen persoonallisuuden kimppuun ei hyökätä! Eikä Hulttiksen vapautta saa riistää! Kenenkään vapautta ei saa riistää! Kenenkään persoonallisuutta ei saa manipuloida! Ketään ei saa vangita itselleen! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti