perjantai 9. tammikuuta 2015

Laitoksesta toiseen

Olen kiertänyt laitoksia 13-vuotiaasta lähtien. Psykiatriset,erityislastensuojeluyksikön,lastenkodit,ensikoti,katkot.. Kaikki hoidot ovat jääneet kesken tavalla tai toisella. Avataanpa nyt vähän mun menneisyyttä.

Meininkiä psykiatrisella
jouduin ekan kerran moisio nimiseen pöpilään 13-vuotiaana vakavan masennuksen,ADHD:n ja huumeongelman takia. Moisiossa olen ollut 9 kertaa,3 kertaa mut on heitetty pihalle (koska heidän mielestään huumeongelma ei liity mitenkään mielenterveysongelmiin. Kyllä se vaan liittyy) ja nyt mulla on porttikielto sinne. Kun olin vielä pakkohoidossa karkailin sieltä vähän väliä. Siinä oli hoitajat kummissaan kun Jenna oli aina kadonnut jonnekin narkkaamaan. Kaverit kävi myös tuomassa mulle osastolle aineita eikä kukaan tajunnu mitään. Sillon en ollut vielä valmis yrittämään lopettamista. kun sitten olin suht valmis,minut heitettiinkin pihalle! Kolmesti. Ja vikalla kerralla sanoi lääkäri että mulla ei ole enää mitään asiaa koko laitokseen,sain porttikiellon.

Erityislastensuojeluyksikkö Helvetin Esikartano
Jouduin Loikalan Kartano nimiseen nuoriso kotiin 15-vuotiaana. Se paikka oli helvetti. Kun jouduin sinne,mut lukittiin pieneen huoneeseen jossa ooli kalterit ikkunassa,sänky,valvontakamera,kasvattaja istui lukitun oven takana eikiä edes vessaan päässyt yksin. Sitä koppihoitoa kesti useampi viikko. Siellä ajettiin nuorten itsetunto miinukselle solvaamalla,haukkumalla ja toitottamalla miten huonoja me ollaan,ei meistä ole mihinkään. Töitä tehtiin simputtamalla. Kerrankin kerättiin risuja ja kiviä maasta koska ne eivät muka kuuluneet luontoon. Pienestäkin vahingosta tai virheestä sai huonehoitoa,puhekiellon (ei saanut puhua kenellekään) työntekoa jne. Loikalan periaatteet olivat kasvavan nuoren tuhoaminen,äärimmäinen rajoittaminen ja eristys sekä kova työnteko joka kesti iltamyöhään. Kasvattajat vaan simputti ja solvas meitä aina. Kerran yhtä nuorta kuristettiin. Sillä oli pitkään jäljet kaulassa. Minutkin siellä hakattiin siinä kalterihuoneessa kun aloin uhittelemaan. 2 isoa bodaria tuli,toinen otti käsistä kiinni ja toinen istu päälle mätkimään turpaan. Siellä tapahtui paljon pahoija asioita. Onneks sain tehtyä 17-vuotiaana sossuille valituksen ja pääsin pois. Jopa monet vankilassa olleet kaverini ovat sanoneet että tämä paikka oli pahempi kuin vankila kun heille tästä kerroin. Siellä ruumiin lisäksi vangittiin myöskin mieli ja mielenterveys.

Lastenkoti Ruusupuskassa vedoilla
Sitten oli vähän iisimmän mestan vuoro. Lastenkoti ruusu pieksämäellä. Se oli ihan viihtyisä,mutta mulle ne eivät mahtaneet mitään. Olin aina aineissa. Hoitajat lopulta nostivat kädet pystyyn ja laittoivat minut pakkohoitoon moisioon 18-vuotiaaksi asti. Siitä olin iloinen koska mulla oli siellä paljon hauskempaa sekoilla ja tehdä jäyniä.

Ensikoti ennen kaikkea
Menin 19-vuotiaana ensikotiin muutamaksi kuukaudeksi jälleen yhden väkivaltaisen suhteen takia. Se oli ihan hyvä päikka. Jouduin vaan pian lähtemään sieltä kun seulat oli koko ajan positiiviset.

Katkot ja niiden jatkot
Olen käynyt useita katkaisuhoitoja,lähes kaikki keskeytetty.3 kertaa järvenpään sosiaalisairaalassa jonka totesin aina vaan paskemmaksi paikaksi. Siellä ei saanut edes kunnon lääkitystä refloihin ja sittenhänm sitä helposti lähti kesken hoidon. Vikan kerran siellä ne heittivät mut ulos kun sain refloissa kramppeja ja kouristuksia. Menin sitten ambulanssilla kotiin! Olen ollut myös Jyväskylän sovatek-säätiöllä ensin metadonihoidon aloituksessa ja myöhemmin subu hoidon aloituksessa. ne katkot kävin loppuun koska aineita tuli valtiolta. Subuhoidossa olen edelleen. Sitten olen ollut joissakin yksityisissä paikoissa jotka jätin kesken myöskin. Mun katkopakenemiset oli aina koomisia. heti ulkona autossa vedot ja helpotus ja nokka kohti uusia ongelmia! Ne oli katkojen jatkoja.
'

11 kommenttia:

  1. Jos suoraan sanotaan niin olet paska,raaka ja kauhea ihminen!Kukaan vanhemmista ei halua lapsestaan tuollaista!HÄPEÄ!

    VastaaPoista
  2. Mikä minusta tekee paskan,raaan ja kauhean ihmisen? miten voit tuomita noin ihmisen jota et edes tunne? sinun tässä kuuluisi hävetä. tuollainen tuntemattoman haukkuminen on naurettava ja lapsellista.ÄLY HOI!

    VastaaPoista
  3. Tää postaus kertoo susta niiiin paljon ja vielä jaksat ihmetellä kuinka sua tuomitaan "tuntematta". Kerrot täällä ylpeänä kuinka oot jättänyt kesken kaikki mahdolliset avut ja hoidot, joita on tarjottu. Tuhlaat a) verorahoja ja b) resursseja niiden ihmisten hoitoon, ketkä oikeasti haluaisivat parantua. Olet ihmiskunnan loinen.

    VastaaPoista
  4. Voitko tehä jonkun postauksen lapsestasi? Tarina ois mielenkiintiista lukea ja että ootteko missään tekemisissä jne

    VastaaPoista
  5. kuulostaako sun kirjotus vaan siltä vai kirjotatsä tätä oikeesti ylpeenä itestäs? :o Löysin sun blogin ja kiinnostuin miten suhtaudut sun kaman käyttöön? Haluutko sä ees lopettaa sitä?

    t.Hämmentynyt

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En todellakaan ole ylpeä itsestäni. Häpeän itseäni,mutta haluan tuoda julki tällaisenkin elämäntyylin varoittavana esimerkkinä. Huumeisiin mulla on viha-rakkaus suhde,mikä on hyvin ristiriitainen. Enkä ole ainoa joka tuntee näin. Haluan lopettaa,yritän sitä ja aion vielä onnistua. Sitten vasta voin olla itsestäni ylpeä.

      Poista
    2. Hyväiletkö itseäsi koskaan peilin edessä kuunnellessasi kirkonpolttometallia? Minä ainakin teen niin.

      Poista
  6. Mun mielestä Jenna ei mitenkään ylpeillen leveile menneisyydestään, vaan ihana rehellisesti ja avoimesti kertoo, miten asiat meni ja mitä ajatteli/tunsi tilanteessa. Voi olla, että tuolloin (tuon ikäisenä, tuossa elämäntilanteessa) hatkailu tuntui siistiltä ja suhtautuminen elämään (ja kaikkeen) oli vastuutonta. Se, että hän on joskus ajatellut/tehnyt noin, ei tarkoita sitä, että hän tänä päivänä ajattelisi noin. Nyt hän vaan kertoo menneisyydestään. Paljon enkeleitä sinulle, Jenna! <3 Oon päässyt tähän asti blogiasi (aloin lukemaan ihan alusta) ja nyt jo mulla on semmonen fiilis, että tulet tekemään ison elämänmuutoksen ja raitistumaan (jos et jo nyt ole raitis). Minä uskon suhun ja sun puhtaaseen tulevaisuuteen!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Olet ihan oikeessa mitä kirjoitit. En leveile vaan kerron totuuden. Kiva että aloit lukemaan blogiani, toivottavasti jaksat lukee nykyhetkeen asti :) Voin sanoa että saatat yllättyä positiivisesti. :)

      Poista
  7. Tuo "totuus" on kerrottu spektaakkelinhakuisesti ja huomionkipeällä tavalla.
    Jenna: minne sinun mielestäsi sellainen ihminen tulisi lapsena sijoittaa, jonka tulevaisuus(ja lyhyt menneisyys) on täynnä huumeita jne?
    Se on totta, että Loikala oli paska paikka(olin siellä itaekin 05-08). Mutta pakko mut oli jossakin säilöä, kun eivät saaneet pidettyä kurissa mitenkään. Miksi sitten et laittanut elämääsi ruotuun päästyäsi pois kartanolta? Miksi aloit narkkariksi? Tuossa on sellainen valinta, jonka olet tehnyt ihan itse. Mä olin kartanolla 3 vuotta, nykyjään on 2 muksua ja kuljen leuka pystyssä kohti uusia pettymyksiä.
    Oletko koskaan ajatellut, että mitäpä jos tässä on vain yksinkertaisesti kyse siitä, että olet heikko ihminen ja epäkelpo kantamaan vastuuta. Älä vain erehdy tekemään lasta, sossut vievät sen pois. Mikä hiton "vuoden KH äiti" sinustakin tulisi XD

    VastaaPoista
  8. Oot oikeessa, mä oon heikko ja tiedostan sen. Mut heikkous on mun vahvuus. Sitä tuskin edes ymmärrät. On monenlaista heikkoutta, ja Sä osoitat sitä nolompaa heikkoutta tolla kommentilla. Ehkä olin myös epäkelpo kantaa vastuuta, mut siinäkin on alkanut tapahtuu kasvua. Tollanen turha pään aukominen myös kuuluu epäkelvon ihmisen toimintamalleihin. Ei ole viisasta purkaa katkeruuttaan toisiin. Toisen kiusaaminen on järjetöntä, turhaa ja lapsellista. En ymmärrä mistä tollanen johtuu, vai johtuuko mistään. Jos joskus olenkin jotenki sua loukannu, niin pyydän anteeksi. Jos en ole, niin kannattaa vilkaista peiliin ja kattoo tarkkaan mikä siel on vikana.

    VastaaPoista